Bagaimana mengurangkan kesakitan pada lutut tanpa melakukan pembedahan.

Ditulis oleh oleh Blogger Pontian,
Jika anda pernah mendengar bunyi "ketut" ketika anda memainkan lutut anda dan kemudian lutut membengkak, kemungkinan anda berakhir dengan pembedahan pembaikan koyak meniskus atau ligamen di lutut. Ada beberapa kes cut-dan-kering serius ketika operasi adalah satu-satunya pilihan. Namun, bagaimana jika lutut anda sakit tapi tidak ada bunyi "ketut" dan tidak ada pembengkakan, dan itu hanya sakit setelah berjalan atau bersenam?

Pertama-tama, anda perlu mencari penyebab rasa sakit. Awal diagnosis yang baik adalah sejarah yang teliti dan pemeriksaan fizikal. Jika tidak bertambah baik, sinar-X dan terutama lapangan tinggi, berkualiti tinggi MRI menambah signifikan terhadap ketepatan diagnosis. (Ahli Sukan Pro mendapatkan MRI untuk setiap sakit dan kesakitan.)

Jika diagnosis kecederaan minor pada ligamen atau rangkaian perisian, anda tidak perlu pembedahan, tetapi ada banyak yang boleh dilakukan. Rawatan non-operatif dari kecederaan lutut sendi telah jauh meningkat selama 10 tahun terakhir dan berfikir telah berubah dalam beberapa bidang utama.

Fokus pertama rawatan adalah manipulasi rangkaian lunak lembut. Terapi fizikal jaringan lunak telah maju jauh dari hari-hari tua ultrasound dan urut. Penggemblengan rangkaian tertentu secara dramatik meningkatkan liputan gerak dan penyembuhan luka di seluruh tubuh.

Cara manipulasi ini bekerja adalah bahawa sel-sel kolagen yang membentuk jaringan ikat kami mempunyai mechanoreceptors, atau unjuran seperti rambut halus, bahawa ketika dirangsang keluaran enzim yang baik memecah rangkaian yang rosak dan merangsang kolagen baru (memperbaiki rangkaian) formasi.

Jadi, daripada harus membentuk tubuh bekas luka, kami ingin merangsang itu sepanjang garis alami tekanan untuk membentuk kuat, memperbaiki rangkaian yang normal. Urut juga menghilangkan bengkak. Pembengkakan membentangkan rangkaian dan melambatkan penyembuhan.

ICE (es-mampatan-ketinggian) masih merupakan kaedah kegemaran untuk mengurangkan rasa sakit dan bengkak. Namun, sekarang ada alat teknologi canggih, seperti unit Bersedia permainan, yang boleh memperbaiki ini dengan menyediakan tekanan pneumatik siklik dan sejuk secara serentak.

Sementara itu, R (rehat) dari BERAS telah dijatuhkan. Rehat total dilarang dan sukan sekarang didorong. Kami menggalakkan rehat relatif, yang merangkumi sukan berat dari sebahagian tubuh sekaligus melindungi sendi terluka. Latihan renang, Pilates, yoga, latihan beban sambil berbaring telentang, kaki sihat basikal berputar semua teknik yang besar untuk bekerja keras sekaligus melindungi sendi tunggal. Latihan merangsang endorfin semula jadi, adrenalin, testosteron dan feromon yang menggalakkan penyembuhan dan kesejahteraan.

Akhirnya, jaringan yang terluka juga boleh dirangsang untuk memperbaiki dengan rawatan suntikan faktor pertumbuhan disebut PRP, diperbuat daripada platelet darah periferi anda sendiri. Sedikit darah anda berputar untuk menumpukan trombosit dan melepaskan faktor pertumbuhan. Faktor tertumpu kemudian disuntik ke dalam daerah luka - jika dalam sendi kemudian juga dalam kombinasi dengan asid hialuronik - untuk merangsang penyembuhan jaringan. Data dicampur, tapi ada sedikit penurunan (kecuali kos) dari cuba suntikan.

Satu hati-hati ketika merawat lutut yang menyakitkan anda adalah untuk mengelakkan ubat anti-inflamasi non-steroid (NSAID). Klasik anti-keradangan adalah Ibuprofen, seperti Advil atau Motrin, yang biasanya digunakan untuk merawat rasa sakit dan keradangan. Namun, kajian [1] telah menunjukkan bahawa mengambil NSAID boleh menghalang keupayaan badan anda untuk menyembuhkan. Ubat ini telah terbukti untuk melemahkan kolagen dan pembentukan tulang, sangat rangkaian kami cuba untuk menyembuhkan selepas kecederaan.

Kajian [2] dari kecederaan medial ligamen kolateral dalam sendi lutut menunjukkan penyembuhan lemah dengan lebih parut ketika ubat non-steroid yang digunakan. Tulang penyembuhan setelah patah stres juga menunjukkan ditunda.

Alasan untuk ini adalah bahawa ubat anti-keradangan menghalang prostaglandin (Cox 1 dan 2) yang merangsang pengeluaran DNA dan mengatur kegiatan perbaikan rangkaian. Mengambil NSAID boleh mengurangkan rasa sakit tapi malangnya akan melambatkan penyembuhan.

Jika anda mempunyai kecederaan ringan yang menyebabkan anda sakit, mengambil tindakan untuk membantu menyembuhkan dan menggunakan cedera sebagai rangsangan untuk melatih bahagian lain dari tubuh anda.

Ada banyak yang boleh anda lakukan untuk mempercepatkan pemulihan dan kembali sebagai bugar, lebih cepat dan lebih kuat atlet.

1 comments:

HAMIDIsP 25 Mei 2015 pada 4:28 PTG

Memang derita kalau sakit lutut ni apatah lagi kalau dah kronik..

Catat Ulasan